fredag 30 juni 2017

Enkel regnvattentunna i trä

Jag fick många positiva reaktioner på min första film som handlade om hur du bygger egna träkrukor. Upptäckte dessutom att det var kul att dokumentera byggprojekt, pynt och pyssel i trädgården och dela med mig av dem. 


Tunnan blir inte bara estitiskt snyggare utan även säkrare på detta vis. Små barn, husdjur och vilda djur kan inte så lätt komma åt varesig att komma ner i en full tunna, eller välta en halvfull. Nätet i locket förhindrar att smuts  kommer ner i tunnan och även äggläggade insekter så som myggor.



I filmen nedan visar jag och döttrarna hur vi klär in en "ful plasttunna" så att den blir en (enligt vårt synsätt) betydligt snyggare regnvattentunna i trä. Tunnan blir även säkrare ur ett barn- och husdjursperspektiv och även bättre mot äggläggande insekter. Detta är ett mycket enkelt hantverk som alla kan bygga.



Edit: Fått flera frågor om den utfällbara utkastaren. Det finns nog flera varianter och märken...men den jag har är Lindab modell FUTK som kostar strax under 400:- Jag bifogar bild på utkastaren och deras principskiss av den. Den finns i en massa olika färger, men är oftast beställningsvara.

 


1 kommentar:

  1. Thanks for the inspiration! Was looking for something similar to cover our uggly rain barrel! Love this

    SvaraRadera